نگاهی به نقاشی ماهیگیران در دریا، اثر جوزف مالورد ویلیام ترنر

جوزف مالورد ویلیام ترنر متولد سال ۱۷۷۵ در گذشته ۱۸۵۱ نقاش رمانتیک بریتانیایی است که تبحر و شهرت عمده‌اش به دلیل تابلوهای منظره‌ای است که خلق می‌کرده. ترنر بیش از هر چیز اما استاد نورپردازی در نقاشی است. نور پردازی‌هایی که او در آثارش به کار می‌برده بیش از آنکه شبیه به آثار رمانتی سیستم باشد یادآور نورپردازی‌های استفاده شده در آثار امپرسیونیسم است و از همین رو بسیاری ترنر را آغازی زود هنگام بر جنبش امپرسیونیسم می‌دادند. با این حال این نقاش رمانتیک بیش از هر سوژه دیگری مجذوب به طبیعت بوده است و موضوع اصلی بسیاری از شاهکارهایش نیز به طبیعت اختصاص دارد با این حال و به واسطه اقامت طولانی مدتش در نواحی ساحلی، در میان عناصر طبیعی، دریا را بیشتر می‌پسندیده است. ترنر در سال ۱۷۹۶ اولین اثر رنگ روغن خود و البته یکی از معروف‌ترین نقاشی‌هایش را با نام ماهیگیران در دریا به نمایش گذاشت. این اثر که با تکنیک رنگ روغن روی بوم کشیده شده است منظره‌ای از صخره‌های شنی جزیره وایت از خلیج آلوم نیدلز پوینت است. آنچه در نگاه اول در این اثر جالب توجه می‌کند نگاه ویژه به نیروی توانمند طبیعت است و این نیرو که در شب بیش از هر وقت دیگری پرقدرت به نظر می‌رسد. عمده‌ترین توجه در این نقاشی معطوف به نور مهتاب است. نور مهتاب در شبی که ماه کامل است بسیار قدرتمند می‌نماید و بخش بزرگی از آسمان و دریا را روشن کرده است. در مقابل این منبع نور عظیم نور فانوس قایقرانان نیز دیده می‌شود که بسیار ضعیف است و تمثیلی از قدرت برتر طبیعت در مقابل انسان است. از نور تابیده بر دریا مشخص می‌شود دریا در وضعیت متلاطمی قرار دارد ابرهای سیاه که بخشی از آسمان را گرفتند، تلاطم امواج و بادبان‌های جمع شده قایق‌ها حاکی از آن است که یا طوفان به تازگی تمام شده و قایقران‌ها جان سالم به در بردند و یا طوفانی در راه است. مرغان دریایی و بشکه‌ای که بر دریا شناور است، تصویر پس‌زمینه زادگاه قایقرانان و در کنار آن ابرهایی که به سمت ماه هجوم می‌برند. هر کدام از این حالات را محتمل می‌کند. قهر طبیعت با همه خشم و بزرگی‌اش می‌تواند انسان را نابود و یا در ساحل امنی رها کند. رنگ فیروزه‌ای دریا و نور زرد مهتاب و گرمی این نور در شب در پالت رنگ این اثر تناسب شگفت انگیزی را رقم زده است. ترسیم جزئیات دقیق و ماهرانه خصوصاً بافت ابرها و دریا نشانی از توجه غاللب نقاش به طبیعت است. خلاصه باید گفت آنچه این اثر رومانتیک را تا این اندازه موفق کرده است تبحر نقاشش در رنگ‌آمیزی و نورپردازی شگفت‌انگیز این اثر است.