هشتاد روز دور دنیا یک داستان ماجراجویانه است که به شکل کلاسیک ماجرای یک ریسک بزرگ یا قمار گسترده را روایت می‌کند. پروتاگانیست ماجراجوی داستان فردیست به نام فیلیس فاگ، نقطه عطف داستان لحظه پذیرش شرط برای فیلیس فاگ است.
در واقع در این مرحله داستان از پرده معرفی وارد چالش یا پرده درگیری و گره ‌سازی داستان می‌شود. داستان گره بسیار ساده است او باید طی هشتاد روز به جای اولش باز گردد.
از ویژگی‌های مهمی که در این داستان می‌بینیم حضور فرهنگ‌های متنوع و متعدد است. مزیت چنین داستانی در این است که انسان‌ها محدود به یک گروه خاص نمی‌شوند. به بیان دیگر ستینگ داستان بسیار متنوع است از شهر به جنگل، از جنگل به روستا، از جامعه پیشرفته به جامعه عقب افتاده و … می‌روند.
داستان به طور کلی آنتاگونیستی ندارد ولی مامور وظیفه‌شناس اسکاتلند یارد نقش مزاحم را برای فاگ ایفا می‌کند.
داستان پر از اشاره به مکان‌های جغرافیایی است، کانال سوئز مکان جغرافیایی شناخته شده‌ای است که در داستان آبستن وقایعی می‌شود. وقتی که شخصیت‌های اصلی داستان وارد هند می‌شوند جنگل نقش پررنگی ایفا می‌کند، جدا از آن‌که ستینگ داستان جنگلی می‌شود ژول ورن به فرهنگ متنوع و بسیار بیگانه‌ی هند نیز می‌پردازد.
از دیگر ویژگی‌های داستان پرداختن به نقش بلایای طبیعی است، بلایای طبیعی از مزاحمان فیلیس فاگ هستند. طوفانی که در هنگ کنگ رخ می‌دهد را در نظر بگیرید، این یکی از مزاحمان وی است.
شرق دور برای فاگ یک دنیای عجیب و غریب است. این غریبی در داستان توصیف می‌شود. شخصیت‌های شرقی عمدتا مثبت هستند. هر شخصیتی در داستان اطلاعات خوبی از جامعه ژاپن هند و … می‌دهد.
همانطور که گفته شد کلیت داستان پاسخ به یک شرط است. اما این شرط بسیار گسترده است، گستردگی شرط تا آنجا است که چندین بار جان فاگ به خطر می‌افتد و مال او که تمام داراییش است در آستانه نیستی قرار می‌گیرد.
داستان هشتاد روز دور دنیا یک زمینه تاریخی مهم و مشخص دارد که هم در داخل داستان دیده می‌شود و هم در حاشیه‌ی آن. داستان واکنشی است به پیشرفت‌های علمی وسیعی که معاصر نویسنده اتفاق می‌افتاد. شاید مهم‌ترین این پیشرفت‌ها اختراع قطار بود که رفت و آمد را بسیار ساده می‌کرد و طبیعتا گردش دور دنیا را ساده‌تر.
ویژگی مهم اکثر داستان‌های ژول ورن نگاه دقیق و جزئی نگرانه به تکنولوژی است. اینگونه داستان‌ها در زیرشاخه علمی تخیلی طبقه‌بندی می‌شوند. طبیعتا گردش دور دنیا در هشتاد روز برای بشر آن روز غیر ممکن به نظر می‌رسید. به همین سبب ژول ورن مقادیری از تخیل و رویاپردازی را وارد داستان می‌کند.
هم مشکلاتی که سر راه فاگ می‌آید و هم کمک‌هایی که به وی می‌شود توسط علم آن روز قابل توجیه نبود. داستان از آن دست داستان‌های ماجراجویانه‌ای است که پایان خوش دارد و شخصیت‌های اصلی با پیروزی حوادث را از سر می‌گذرانند.